Czasowe zawieszenie zajęć w oddziałach przedszkolnych

Zarządzenie Nr  58/2021

Dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Suminie

z dnia 26 marca 2021 r.

w sprawie czasowego zawieszenia zajęć w oddziałach przedszkolnych
w Publicznej Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Suminie
w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19

Na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 14 grudnia 2016roku – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020r. poz. 910  i 1378 z późniejszymi zmianami).
  2. Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020r. poz. 1327  z późniejszymi zmianami).
  3. Rozporządzenia MEN z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny       w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020r. poz. 1604  z późniejszymi zmianami).
  4. Rozporządzenia MEiN z dnia 26 marca 2021 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. poz. 561).
  5. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. poz. 493 z późniejszymi zmianami).
  6. Statutu Szkoły.

zarządzam, co następuje:

§ 1.

  1. Zawiesza się  prowadzenie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej w oddziałach przedszkolnych (Punkt Przedszkolny – gr. 1, Punkt Przedszkolny – gr. 2, Oddział Przedszkolny – „zerówka”) w Publicznej Szkole Podstawowe im. Kornela Makuszyńskiego w Suminie  w okresie od dnia 29 marca 2021 r. do dnia 11 kwietnia 2021r. w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
  2. W okresie czasowego zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 1, zadania oddziałów przedszkolnych w Publicznej Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Suminie są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

§ 2.

  1. Dyrektor szkoły organizuje zajęcia w oddziale przedszkolnym w szkole, na wniosek:

1)      rodziców dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;

2)      rodziców dzieci, którzy:

a)      są zatrudnieni w podmiotach wykonujących działalność leczniczą,

b)      realizują zadania dotyczące koordynacji ratownictwa medycznego,

c)       realizują zadania publiczne w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19,

d)      pełnią służbę w jednostkach zapewniających bezpieczeństwo i porządek publiczny,

e)      wykonują działania ratownicze,

f)       są zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej w rozumieniu art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz.1876 i 2369),

g)      są zatrudnieni w ogrzewalniach i noclegowniach, o których mowa w art. 48a ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,

h)      są zatrudnieni w placówkach zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, o których mowa w art. 67 i art. 69 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,

i)       są zatrudnieni w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych oraz w interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych,

j)       są zatrudnieni w formach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3,

k)      są zatrudnieni w jednostkach systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe i realizują zadania na terenie tych jednostek

k)

  1. Zajęcia dla dzieci, o których mowa w ust. 1 odbywają się od godziny 8.00 do godziny 13.00.
  2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 rodzice składają w sekretariacie szkoły. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
  3. Dyrektor szkoły zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki funkcjonowania oddziału przedszkolnego w reżimie sanitarnym dla dzieci rodziców, o których mowa w ust. 1.

§ 3.

  1. W okresie czasowego zawieszenia zajęć realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
  2. Rekomenduje się korzystanie z następujących możliwości kształcenia na odległość, w tym platform i aplikacji edukacyjnych:

1)      www.office365.com

2)      Strony internetowe rekomendowane przez MEiN;

3)      Platformy edukacyjne wydawnictw pedagogicznych;

4)      Materiałów prezentowanych w publicznej telewizji i radiofonii;

5)      Materiałów zamieszczanych na stronie internetowej szkoły;

6)      Materiałów przesyłanych za pośrednictwem e dziennika, poczty elektronicznej;

7)      Innych rozwiązań przyjętych przez nauczycieli i uzgodnionych z dyrektorem szkoły.

  1. Nauczyciel – wychowawca grupy zapoznaje rodziców z wykorzystywanymi metodami i technikami kształcenia na odległość.
  2. Nauczyciel  - wychowawca oddziału przedszkolnego, wspólnie z rodzicami i w porozumieniu z nimi, określa najdogodniejsze formy wzajemnego kontaktu, które pozwolą  na rozważne i odpowiedzialne zorganizowanie w warunkach domowych odpowiednich metod i form wspierania rozwoju dzieci.
  3. Nauczyciel raz dziennie łączy się z dziećmi online z wykorzystaniem platformy komunikacyjnej Microsoft Teams:

1)      Oddział przedszkolny „zerówka” – godzina 9.00;

2)      Punkt przedszkolny gr. 1 i 2 – godzina 10.40.

  1. Zajęcia online trwają od 15 do 45 minut i dostosowane są do możliwości dzieci.
  2. Zadaniem nauczycieli jest przekazywanie rodzicom  za pośrednictwem e dziennika  lub innej formy komunikacji ustalonej z rodzicami:

1)      zadań i ćwiczeń z wykorzystaniem kart pracy;

2)      propozycji wykonania prac plastycznych, projektów technicznych, zabaw badawczych lub eksperymentów;

3)      konkretnych propozycji aktywności dziecka, adekwatnych do realizowanego w przedszkolu programu;

4)      opracowanych propozycji twórczej aktywności dzieci;

5)      wskazywania zasobów internetowych, np. słuchowisk, audycji radiowych, informacji o programach telewizyjnych, a także programów i zabaw online;

6)      wskazówek i instrukcji do pracy z dzieckiem w domu;

7)      propozycji zajęć edukacyjnych sprzyjających zacieśnianiu rodzinnych relacji, np. podczas gier planszowych, wspólnej zabawy podczas wykonywania prac plastycznych, wspólnych zabaw ruchowych, spacerów, wspólne czytanie książek, itp.;

8)      zachęcanie rodziców do dzielenia się sukcesami osiągniętymi przez dzieci, np. przez publikację zdjęć;

9)      ustalenie z rodzicami, które prace dziecko powinno odesłać i w jakiej formie.

  1. Nauczyciele specjaliści (logopeda, terapeuta), pedagog, psycholog szkolny pracujący z dzieckiem indywidualnie ustalają formy komunikowania się z rodzicami i formy pracy z dzieckiem.

§ 4.

  1. Nauczyciele i specjaliści pracują zgodnie z tygodniowym planem zajęć.
  2. Wszyscy nauczyciele i specjaliści są dostępni dla rodziców i ich dzieci w godzinach swojej pracy zgodnie z tygodniowym planem pracy. W tym czasie nauczyciel spotyka się z dziećmi online, przesyła plan zajęć edukacyjnych i swobodnych aktywności, karty pracy, informuje rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach realizacji przez dziecko w domu, podejmuje konsultacje i rozmowy z rodzicami za pomocą ustalonych komunikatorów.

§ 5.

Nauczyciele prowadzą dokumentację procesu nauczania zgodnie z obowiązującymi przepisami:

1)      dokumentowanie odbywa się w formie elektronicznej;

2)      dokumentami potwierdzającymi realizację zadań nauczycieli i wychowawcy jest dziennik elektroniczny;

3)      w dzienniku elektronicznym przy temacie zajęć wpisujemy sposób realizacji, np. spotkanie online, przesłanie kart pracy, itp.

4)      dokumentami potwierdzającymi realizację zadań specjalistów zatrudnionych w szkole jest dziennik elektroniczny;

5)      dzienniki elektroniczne są uzupełniane na bieżąco każdego dnia;

6)      dyrektor jednostki szkoły ustala zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia;

7)      potwierdzenie realizacji godzin w formie kształcenia na odległość  lub innego sposobu kształcenia przez nauczyciela stanowi wpis w dzienniku elektronicznym.

8)      inne dokumenty, np. notatki służbowe, protokoły mogą być tworzone zdalnie i przesyłane drogą elektroniczną.

§ 6.

Szczegółowe zasady pracy określone są w dokumencie:

 PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA – „Strategia przygotowania i zarządzania  Publiczną Szkołą Podstawową im. Kornela Makuszyńskiego w Suminie czasie obecnym i na wypadek wystąpienia pandemii COVID-19 w  w roku szkolnym 2020/2021” z dnia 31 sierpnia 2020r. z późniejszymi zmianami.

§ 7.

Zarządzenie podlega ogłoszeniu na stronie internetowej szkoły oraz przesłane rodzicom i nauczycielom za pośrednictwem e dziennika.

§ 8.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Barbara Rozwadowska

Dyrektor szkoły