Procedury funkcjonowania konsultacji dla uczniów w Publicznej Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Suminie w okresie ogłoszonego stanu epidemii w związku z zagrożeniem zakażeniem koronawirusem SARS-CoV-2

Załącznik 1

 do Zarządzenia nr 48/2020

Dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Suminie

z dnia 20 maja 2020r.

 Procedura 1 : „Procedury funkcjonowania konsultacji dla uczniów w  Publicznej Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Suminie w okresie ogłoszonego stanu epidemii w związku z zagrożeniem zakażeniem koronawirusem SARS-CoV-2

 § 1.

  1. „Procedury funkcjonowania konsultacji dla uczniów w Publicznej Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Suminie w okresie ogłoszonego stanu epidemii w związku z zagrożeniem zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2”, zwane dalej „procedurami”, obowiązują od dnia 25 maja 2020 r. do czasu odwołania stanu epidemii przez organy nadrzędne.
  2. Niniejsze zasady ustala się w celu zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim osobom przebywającym na terenie szkoły i ochrony przed rozprzestrzenianiem się choroby zakaźnej COVID-19.
  3. Zasady obowiązują wszystkich pracowników zatrudnionych w Publicznej Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Suminie, niezależnie od formy zatrudnienia, rodziców dzieci uczęszczających do oddziału przedszkolnego oraz osoby trzecie przebywające na terenie placówki.
  4. Za zapewnienie stosowania w placówce niniejszych zasad, odpowiada dyrektor  Publicznej Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Suminie

§ 2.

  1. Od 25 maja 2020 r. umożliwiamy konsultacje dla uczniów klasy VIII szkoły podstawowej.
  2. Od 1 czerwca br. umożliwiamy konsultacje dla wszystkich uczniów szkół podstawowych
  3. Przy organizacji konsultacji uwzględnia się wytyczne Ministra Edukacji Narodowej, Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia.
  4. Z zajęć w formie konsultacji w szkole mogą korzystać uczniowie zdrowi, bez objawów choroby zakaźnej.
  5. Konsultacje odbywają się indywidualnie lub grupowo.
  6. Harmonogram konsultacji indywidualnych i grupowych zostanie upowszechniony wśród nauczycieli, uczniów i rodziców za pośrednictwem strony internetowej szkoły, wiadomości wysłanej do uczniów i ich rodziców za pośrednictwem e dziennika.
  7. W grupie może przebywać do 12 uczniów. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu, prowadzącego można zwiększyć liczbę dzieci – nie więcej niż o 2.
  8. Przy określaniu liczby uczniów w grupie należy uwzględnić także rodzaj niepełnosprawności uczniów.
  9. W miarę możliwości wyznacza się stałą salę na konsultacje dla tej samej grupy.
  10. Minimalna przestrzeń do zajęć dla uczniów w sali nie może być mniejsza niż 4 m2 na 1 osobę (uczniów i nauczycieli).
  11. W sali odległość pomiędzy stanowiskami nauki  powinna wynosić min. 1,5 m

(1 uczeń – 1 ławka szkolna).

 Z sali, w której przebywa grupa, usunięte są przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie umyć, uprać lub dezynfekować. Przybory wykorzystywane podczas zajęć należy dokładnie czyścić lub dezynfekować.

  1. Uczeń posiada własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym ucznia, w tornistrze lub we własnej szafce/koszyku. Uczniowie nie mogą wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą.

 § 3.

  1. W szkole nie powinni przebywać rodzice uczniów i osoby trzecie. W wyjątkowych sytuacjach rodzice mogą wchodzić z uczniami wyłącznie do przestrzeni wspólnej (szatnia) z zachowaniem zasady – 1 rodzic z dzieckiem lub w odstępie od kolejnego rodzica z dzieckiem 2 m, przy czym należy rygorystycznie przestrzegać wszelkich środków ostrożności (min. osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk, tylko osoby zdrowe).
  2. Wejście rodzica lub osoby trzeciej do placówki jest możliwe po wcześniejszym uzgodnieniu z dyrektorem szkoły lub upoważnionym pracownikiem, z zachowaniem obowiązujących rygorów sanitarnych.
  3. Podczas pobytu w placówce, uczniowie i nauczyciele oraz inni pracownicy, nie muszą zakrywać ust i nosa, jeżeli nie jest to wskazane w przepisach prawa, wytycznych Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego a także w niniejszych zasadach.  
  4. Wszyscy pracownicy wyposażeni są w środki ochrony indywidualnej, które mają obowiązek stosować w sytuacji kontaktu z rodzicem lub osobą trzecią, a także w sytuacji konieczności bezpośredniego kontaktu z uczniem lub innym pracownikiem.
  5. Przed wejściem do budynku umieszczone są dozowniki z płynem dezynfekującym do rąk oraz  informacje o sposobie jego użycia oraz obowiązku dezynfekowaniu rąk przez wszystkie osoby wchodzące do szkoły.
  6. Rodziców i osoby trzecie wchodzące do szkoły, obowiązuje dezynfekowanie dłoni  środkiem udostępnionym przy wejściach do placówki oraz zastosowanie własnych maseczek zakrywających usta i nos i rękawiczek jednorazowych.  
  7. Na tablicy ogłoszeń przy wejściu głównym umieszczone są numery telefonów do organu prowadzącego szkołę, kuratora oświaty, właściwej stacji sanitarno-epidemiologicznej, oddziału zakaźnego szpitala oraz służb medycznych, z którymi należy się skontaktować w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych u osoby znajdującej się na terenie placówki. 

 § 4.

  1. Dyrektor  zapewnia:

1)      Sprzęt, środki czystości i środki do dezynfekcji oraz monitoruje prace porządkowe, ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania czystości sal do konsultacji, pomieszczeń sanitarnych, ciągów komunikacyjnych, dezynfekowania powierzchni dotykowych: poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, klawiatur, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w salach oraz sprzętów, pomocy dydaktycznych znajdujących się w pomieszczeniu;

2)      sprzęt, środki czystości i środki do dezynfekcji, które zapewnią bezpieczne z placu zabaw, boiska szkolnego oraz sprzętów na terenie przyszkolnym;

 3)      dozowniki płynu do dezynfekowania rąk - przy wejściach do budynku, na korytarzach przy drzwiach do sal zajęć, przy wejściu do sanitariatów, w stołówce szkolnej;

4)      środki ochrony osobistej dla każdego pracownika (maseczki jednorazowe na nos i usta, przyłbice) oraz ogólnodostępne rękawiczki i maseczki ochronne dla pracowników mających kontakty z osobami trzecimi, w tym rodzicami i  dostawcami; 

5)      plakaty z zasadami prawidłowego mycia rąk i instrukcje stosowania środków dezynfekujących do rąk, umieszczone w pomieszczeniach sanitarno-higienicznych oraz przy dozownikach z płynem do mycia rąk i dozownikach z płynem dezynfekującym do rąk; 

6)      pomieszczenie do izolacji osoby, u której stwierdzono objawy chorobowe, zaopatrzone w maseczki, rękawiczki, fartuch z długim rękawem  i przyłbicę oraz płyn dezynfekujący do rąk (przed wejściem do pomieszczenia); 

7)      pełną informację dotyczącą stosowanych metod zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony przez zakażeniem koronawirusem oraz procedurę postępowania na wypadek podejrzenia wystąpienia zakażenia u dziecka lub pracownika;

8)      umieszczenie w miejscu łatwo dostępnym (przy wejściach do szkoły, w salach grup, na gazetce na korytarzu szkolnym potrzebnych numerów telefonów:

INFOLINIA NFZ DOTYCZĄCA KORONAWIRUSA: 800 190 590

POWIATOWA STACJA SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNA W STAROGARDZIE GD.

Adres: ul. Kanałowa 5; 83-200 Starogard Gd.

  • Telefon alarmowy: 699670418,
  • Telefon sekretariat: 58 562 40 11

Oddział zakaźny – Pomorskie Centrum Chorób Zakaźnych i Gruźlicy w  Gdańsku, Adres: ul. Smoluchowskiego 18, Gdańsk

  • Telefon: 58 341 55 47

Służby medyczne:

  • Pogotowie ratunkowe -  999
  • Europejski Telefon Alarmowy – 112

 

ORGAN PROWADZĄCY SZKOŁĘ – GMINA STAROGARD GDAŃSKI

Adres: ul. Sikorskiego 9, 83-200 Starogard Gd.

  • Telefon: 58 562 50 67
  • Telefon: 58 562 22 44

KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

Adres: ul. Wały Jagiellońskie 24; Gdańsk

  • Telefon: 58 322 29 00

KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU Delegatura w Tczewie

Adres: ul. Gdańska 17A; 83-110 Tczew

  • Telefon: 58 530 36 10

2. Dyrektor w szczególności: 

1)      na bieżąco śledzi i wdraża wytyczne przeciwepidemiczne Głównego Inspektora sanitarnego, Ministra Zdrowia, Ministra Edukacji Narodowej;

2)      przygotowuje wewnętrzne procedury bezpieczeństwa na terenie szkoły i czuwa nad ich bezwzględnym przestrzeganiem;

3)      ustala i upowszechnia zasady korzystania z biblioteki szkolnej oraz godziny jej pracy, uwzględniając konieczny okres kwarantanny dla książek i innych materiałów przechowywanych w bibliotece;

4)      przeprowadza spotkania z pracownikami i zwraca uwagę, aby kładli szczególny nacisk na profilaktykę zdrowotną, również dotyczącą ich samych. Do szkoły nie powinni przychodzić pracownicy, którzy są chorzy;

5)      nadzoruje i monitoruje prace porządkowe wykonywane przez pracowników szkoły zgodnie z powierzonymi im obowiązkami; 

6)      sprawdza czy w salach, w których spędzają czas uczniowie, pracownicy usunęli przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie umyć, uprać i zdezynfekować;

7)      komunikuje się na bieżąco z rodzicami, telefonicznie lub mailowo, w sprawach dotyczących bezpieczeństwa zdrowotnego uczniów; 

8)      pozyskuje zgodę rodziców/opiekunów na pomiar temperatury ciała ucznia jeżeli zaistnieje taka konieczność, w przypadku wystąpienia niepokojących objawów chorobowych;

9)      kontaktuje się z rodzicami telefonicznie, w przypadku podejrzenia wystąpienia
u ucznia choroby COVID-19;

10)  informuje organ prowadzący o zaistnieniu podejrzenia choroby u ucznia lub pracownika; 

11)  współpracuje ze służbami sanitarnymi adekwatnie do zaistniałej sytuacji i potrzeb; 

12)  instruuje pracowników o sposobie stosowania procedury postępowania na wypadek podejrzenia wystąpienia zakażenia koronawirusem; 

13)  zapewnia organizację pracy szkoły, która uniemożliwi stykanie się ze sobą poszczególnych grup uczniów (rozpoczynanie i kończenie zajęć o różnych godzinach, różne godziny przerw, przerwy spędzane pod opieką nauczyciela prowadzącego konsultacje, przerwy spędzane w klasie lub na dworze w wydzielonej strefie dla grupy, rotacyjne korzystanie z sali gimnastycznej, boiska szkolnego, itp.), a dana grupa będzie przebywać w wyznaczonej, stałej sali, zaś do grupy przyporządkowani są w miarę możliwości stali opiekunowie;

14)  zapewnia organizację pracy szkoły, aby unikać organizowania większych skupisk uczniów w jednym pomieszczeniu, w tym ustala bezpieczną zasadę korzystania przez grupę z szatni przed rozpoczęciem i po zakończeniu zajęć.

15)  przygotuje procedury przychodzenia/wychodzenia oraz przebywania uczniów w szkole, w tym w salach, bibliotece szkolnej i szatni, uwzględniając zasady: 4 m2 na osobę, 2 m dystansu społecznego pomiędzy osobami i 1,5 m odstępu pomiędzy stolikami w sali podczas konsultacji.

 § 5.

1. Każdy pracownik szkoły zobowiązany jest: 

1)      bezwzględnie przestrzegać „Procedury funkcjonowania konsultacji dla uczniów w  Publicznej Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Suminie w okresie ogłoszonego stanu epidemii w związku z zagrożeniem zakażeniem koronawirusem SARS-CoV-2;

2)      stosować zasady profilaktyki zdrowotnej, w tym regularnego mycia rąk przez 30 sekund mydłem i wodą oraz odkażanie środkiem dezynfekującym, zgodnie z instrukcją zamieszczoną w pomieszczeniach sanitarno-higienicznych i przy dozownikach z mydłem i płynem dezynfekującym; 

3)      kasłać i kichać w jednorazową chusteczkę lub wewnętrzną stronę łokcia; 

4)      dezynfekować dłonie przed wejściem do budynku, zgodnie z zasadami dezynfekowania rąk; 

5)      informować dyrektora lub inną upoważniona osobę o wszelkich objawach chorobowych zaobserwowanych u uczniów lub u pracowników; 

6)      nauczyciele i inni pracownicy szkoły powinni zachowywać dystans społeczny między sobą, w każdej przestrzeni szkoły, wynoszący min. 1,5 m.

7)      zachowywać dystans społeczny w odniesieniu do rodziców i osób trzecich  w każdej przestrzeni min. 2 m;

8)      przestrzegać procedury postępowania na wypadek podejrzenia wystąpienia zakażenia koronawirusem;

9)      stosować środki ochrony indywidualnej, w które został wyposażony przez dyrektora, zgodnie z zasadami określonymi przez Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia. 

 2. Personel kuchenny i pracownicy administracji oraz obsługi sprzątającej powinni ograniczyć kontakty z uczniami oraz nauczycielami.

 1)      wykonuje prace porządkowe i sanitarne w rękawiczkach, stosując zasady ich nakładania i zdejmowania oraz utylizowania; 

2)      wykonuje inne stałe prace określone w zakresie czynności na danym stanowisku pracy.

 3. Konserwator w szczególności:

1)      utrzymuje porządek i czystość na terenie wokół budynku szkoły;

2)      regularnie dezynfekuje klamkę przy furtce wejściowej i poręcze przy schodach prowadzących do wejścia głównego, każdorazowo po przejściu większej (kilkuosobowej) grupy osób oraz codziennie przed rozpoczęciem zajęć w szkole i na koniec dnia;

3)      utrzymuje w bieżącej czystości i regularnie dezynfekuje sprzęty i urządzenia na placu zabaw (przed rozpoczęciem zajęć w szkole, po zakończeniu zajęć każdej grupy  i na koniec każdego dnia).

4)      utrzymuje w bieżącej czystości i regularnie dezynfekuje sprzęty i urządzenia na boiskach szkolnych, w tym w szczególności bramki do piłki, nożnej, ręcznej, kosze do koszykówki (przed rozpoczęciem zajęć w szkole, po zakończeniu zajęć każdej grupy  i na koniec każdego dnia).

5)      na bieżąco i regularnie uzupełnia dozowniki na mydło, płyn dezynfekujący, ręczniki i papier toaletowy – nie dopuszcza do ich braku;

6)      myje i dezynfekuje regularnie drzwi wejściowe do placówki (przed rozpoczęciem zajęć, każdorazowo po wejściu rodziców lub osób trzecich i na koniec dnia);

7)      na bieżąco uzupełnia kartę monitoringu codziennych prac porządkowych ze szczególnym uwzględnieniem przeprowadzonej dezynfekcji;

8)      wykonuje inne stałe prace określone w zakresie czynności na danym stanowisku pracy.

4. Sprzątaczka w szczególności:

1)        W czasie trwania zajęć:

¾    wietrzy pomieszczenia przed rozpoczęciem zajęć, w ciągu dnia co najmniej raz na godzinę oraz  po zakończeniu zajęć;

¾    pełni dyżur przy wejściu do szkoły podczas przychodzenia uczniów na konsultacje;

¾    dba, aby w przypadku zgromadzenia się przed wejściem do szkoły kilkorga rodziców z uczniami lub uczniów – czekają oni  przed budynkiem szkoły na odbiór ucznia przez nauczyciela/wyznaczonego pracownika szkoły z  zachowaniem zasady: należy zachować dystans społeczny w odniesieniu do pracowników szkoły jak i innych uczniów i ich rodziców wynoszący min. 2 m.

¾    myje i/lub dezynfekuje podłogi i inne powierzchnie w ciągach komunikacyjnych w czasie trwania zajęć i po ich zakończeniu,

¾    myje i/lub dezynfekuje poręcze przy schodach, włączniki światła, klamki, uchwyty w ciągach komunikacyjnych;

¾    myje  i/lub dezynfekuje po każdych zajęciach grupy salę do konsultacji, w tym w szczególności dezynfekowanie powierzchni dotykowych: poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, klawiatur, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w salach oraz sprzętów, pomocy dydaktycznych znajdujących się w pomieszczeniu;

¾    myje  i/lub dezynfekuje po każdych zajęciach grupy używany sprzęt sportowy oraz podłogę;

¾    myje i dezynfekuje dystrybutory wody;

¾    myje i dezynfekuje toalety dla dzieci i personelu– w tym szczególnie klamki, uchwyty i pokrętła przy urządzeniach sanitarnych, dozowniki, deski sedesowe, muszle ustępowe, spłuczki, itp.

¾    wietrzy pomieszczenia, w których odbyła się dezynfekcja, aby nie narażać uczniów ani innych pracowników na wdychanie oparów;

¾    przeprowadzając dezynfekcję należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta znajdujących się na opakowaniu środka do dezynfekcji. Ważne jest ścisłe przestrzeganie czasu niezbędnego do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeń, przedmiotów, tak aby dzieci nie były narażone na wdychanie oparów środków służących do dezynfekcji;

¾    na bieżąco uzupełnia kartę monitoringu codziennych prac porządkowych ze szczególnym uwzględnieniem przeprowadzonej dezynfekcji;

¾    utrzymuje porządek i czystość na terenie wokół budynku szkoły – troska o klomby;

¾    nadzoruje stosowanie przez rodziców i osoby trzecie wchodzące do szkoły obowiązujących zasad (dezynfekowanie dłoni, rękawiczki, maseczki);

¾    monitoruje stosowanie się rodziców do zasad przyprowadzania i odprowadzania uczniów w strefie dla nich przeznaczonej – przed wejściem bocznym do budynku,

¾    pełni dyżur przy drzwiach wejściowych do szkoły podczas odbierania uczniów przez rodziców lub opuszczania szkoły przez uczniów po zakończeniu zajęć,

¾    po przybyciu rodzica udaje się po ucznia, przyprowadza go i przekazuje osobie odbierającej, w wyznaczonej do tego strefie – przed wejściem do szkoły.

2)        Po zakończeniu zajęć:

¾    myje i dezynfekuje podłogi, lamperie, klawiatury, drzwi i inne powierzchnie w salach zajęć, szatniach i innych pomieszczeniach szkolnych, 

¾    myje  i/lub dezynfekuje  salę do konsultacji, w tym w szczególności dezynfekowanie powierzchni dotykowych: poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, klawiatur, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w salach oraz sprzętów, pomocy dydaktycznych znajdujących się w pomieszczeniu;

¾    myje i dezynfekuje dystrybutory wody;

¾    myje i dezynfekuje poręcze przy schodach, włączniki światła, klamki, uchwyty w ciągach komunikacyjnych;

¾    myje i dezynfekuje toalety dla dzieci i personelu– w tym szczególnie klamki, uchwyty i pokrętła przy urządzeniach sanitarnych, dozowniki, deski sedesowe, muszle ustępowe, spłuczki, itp.

¾    na bieżąco uzupełnia kartę monitoringu codziennych prac porządkowych ze szczególnym uwzględnieniem przeprowadzonej dezynfekcji;

3)        Wykonuje inne stałe prace określone w zakresie czynności na danym stanowisku pracy.

 5. Nauczyciel w szczególności:  

1)      odbiera uczniów przy wejściu bocznym do szkoły (wejście przy szatni szkolnej) przed zajęciami i sprowadza uczniów do szatni  po zakończeniu zajęć zachowując dystans społeczny w odniesieniu do rodziców i osób trzecich  w każdej przestrzeni min. 2 m;

2)      rejestruje czas wejścia do szkoły i wyjścia ucznia  ze szkoły;

3)      dokonuje pomiaru temperatury ciała ucznia termometrem bezdotykowym przed wejściem do placówki, w razie wystąpienia objawów chorobowych i profilaktycznie jeden raz  dziennie w trakcie pobytu dziecka w placówce (po uzyskaniu zgody rodziców). Termometr będzie dezynfekowany po użyciu w każdej grupie;

4)      unika organizowania większych skupisk uczniów w jednym pomieszczeniu, w tym ustala bezpieczną zasadę korzystania przez grupę z szatni po zakończeniu zajęć;

5)      dba o porządek i czuwa nad bezpieczeństwem uczniów w szatni przed rozpoczęciem konsultacji; jeżeli jest taka możliwość (mała liczba uczniów) zaleca wykorzystywanie przez uczniów szafki/wieszaka w odstępie, co druga/co trzecia szafka/wieszak oraz po zakończeniu konsultacji w danym dniu -  uwzględniając zasady: 4 m2 na osobę, 2 m dystansu społecznego pomiędzy osobami;

6)      wyjaśnia uczniom, jakie zasady bezpieczeństwa obecnie obowiązują w szkole i dlaczego zostały wprowadzone - zasady funkcjonowania szkoły w czasie ogłoszonego stanu epidemii w związku z zagrożeniem zakażeniem koronawirusem SARS-CoV-2;

7)      regularnie myje ręce wodą z mydłem oraz pilnuje, aby robili to uczniowie, szczególnie po przyjściu do szkoły, przed jedzeniem i po powrocie            ze świeżego powietrza, po skorzystaniu z toalety;

8)      monitoruje warunki do prowadzenia zajęć – liczba uczniów zgodna z ustaleniami, występowanie objawów chorobowych u uczniów, dostępność środków czystości i ochrony osobistej, inne zgodnie z przepisami dot. bhp; 

9)      monitoruje przestrzeganie przez uczniów zakazu przynoszenia ze sobą do szkoły niepotrzebnych przedmiotów zabranych z domu;

10)  dba aby uczeń posiadał własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym ucznia lub w plecaku;

11)   pilnuje aby uczniowie nie wymieniali się przyborami szkolnymi i podręcznikami między sobą;

12)  na bieżąco monitoruje porządek na ławce szkolnej ucznia, w szafce na podręczniki;

13)  dba o to, by uczniowie regularnie myli ręce, w tym po skorzystaniu z toalety, przed jedzeniem, po powrocie ze świeżego powietrza; 

14)  wietrzy salę, w której odbywają się zajęcia, co najmniej raz na godzinę, w czasie przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć;

15)  organizuje przerwy dla swojej grupy, w interwałach adekwatnych do potrzeb, jednak nie rzadziej niż po 45 min. Grupa spędza przerwy pod nadzorem nauczyciela;

16)  korzysta z  uczniami z boiska szkolnego oraz pobytu na świeżym powietrzu na terenie szkoły, przy zachowaniu zmianowości grup i dystansu pomiędzy nimi;

17)  korzysta z  uczniami z sali gimnastycznej; w sali gimnastycznej może przebywać jedna grupa uczniów; .

18)  przestrzega zasady rotacyjnego korzystania z sali gimnastycznej, boiska szkolnego i przestrzeni wspólnych szkoły, w tym szatni i korytarzy;

19)  przestrzega zasady, że na boisku mogą przebywać dwie grupy przy założeniu, że zachowany jest między nimi dystans;

20)  przestrzega zasady ograniczania aktywności sprzyjających bliskiemu kontaktowi pomiędzy uczniami;

21)  bezwzględnie nie organizuje żadnych wyjść poza teren szkoły;

22)  myje i dezynfekuje ręce po każdej czynności porządkowej;

23)  zachowuje dystans społeczny między sobą a innymi pracownikami placówki, w każdej przestrzeni podmiotu, wynoszący min.1,5 m

§ 6.

Uczniu:

1)      otrzymujesz możliwość konsultacji indywidualnych lub grupowych;

2)      zapoznaj się z ich harmonogramem konsultacji, który zamieszczony jest na stronie internetowej szkoły i przesłany za pośrednictwem e dziennika;

3)      umawiaj się na konsultacje z danego przedmiotu za pośrednictwem e dziennika lub w inny ustalony z nauczycielem sposób i w terminie ustalonym z nauczycielem;

4)      nie umawiaj się na konsultacje, jeżeli jesteś chory lub w Twoim domu przebywa ktoś na kwarantannie lub w izolacji. Wówczas wszyscy musicie pozostać w domu oraz stosować się do zaleceń służb sanitarnych i lekarza;

5)      jeżeli umówiłeś się na konsultacje, a nie możesz przyjść, zgłoś ten fakt odpowiednio wcześniej nauczycielowi za pośrednictwem e dziennika  lub w inny ustalony z nauczycielem sposób – nauczyciel będzie mógł zaprosić w zastępstwie innego ucznia;

6)      zabieraj do szkoły własny zestaw podręczników i przyborów. W szkole nie będziesz mógł ich pożyczać od innych uczniów;

7)      w drodze do i ze szkoły korzystaj z osłony na usta i nos oraz zachowuj dystans społeczny min. 2m;

8)      po przybyciu do szkoły czekaj przed wejściem bocznym do budynku – wejście od strony szatni; zachowaj dystans społeczny min. 2m od kolegów i koleżanek oraz innych osób; wykonuj polecenia wyznaczonego pracownika, który będzie wpuszczał uczniów do szkoły;

9)      poczekaj przed wejściem na dokonanie przez nauczyciela lub wyznaczoną osobę pomiaru temperatury ciała termometrem bezdotykowym; pomiaru temperatury dokonuje się za zgodą rodziców;

10)  przed wejściem do szkoły obowiązkowo zdezynfekuj ręce, a jeżeli masz przeciwskazania zdrowotne do stosowania środków do dezynfekcji natychmiast umyj ręce zgodnie z instrukcją mycia rąk;

11)  przy szatni będzie na Ciebie czekał nauczyciel lub inna wyznaczona osoba, która pozwoli Ci w odpowiednim momencie wejść do szatni; wykonuj ściśle jej polecenia;

12)  z szatni korzystaj według zasad ustalonych przez dyrektora szkoły – tylko pod opieką nauczyciela lub innej wyznaczonej osoby: drzwi do szatni pozostawiaj zawsze otwarte; zachowaj dystatns społeczny min. 2m między osobami i 4m2 na osobę;

13)  pod opieką nauczyciela lub wyznaczonej osoby udajesz się do Sali, w której będziesz miał konsultacje;

14)  konsultacje będziesz miał w miarę możliwości w jednej sali;

15)  bezwzględnie stosuj zasady higieny: często myj ręce wodą z mydłem i nie podawaj ręki na powitanie, zachowuj dystans, a także unikaj dotykania oczu, nosa i ust;

16)  zwracaj uwagę na odpowiedni sposób zasłania twarzy podczas kichania czy kasłania. Stosownie zwracaj uwagę innym w tym zakresie;

17)  unikaj większych skupisk uczniów, zachowuj dystans przebywając na korytarzu, w toalecie, innych pomieszczeniach wspólnych oraz na terenie szkoły;

18)  jeżeli korzystasz z biblioteki szkolnej, wcześniej zapoznaj się ze szczegółowymi zasadami wypożyczania książek – zapozna Cię z tym wychowawca klasy;

19)  bezwzględnie podporządkuj się poleceniom nauczycieli i innych pracowników szkoły, przestrzegaj zasad bezpieczeństwa i funkcjonowania szkoły w czasie ogłoszonego stanu epidemii w związku z zagrożeniem zakażeniem koronawirusem SARS-CoV-2;

 § 7.

 Rodzic zapoznaje się z „Procedurami funkcjonowania konsultacji dla uczniów w  Publicznej Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Suminie w okresie ogłoszonego stanu epidemii w związku z zagrożeniem zakażeniem koronawirusem SARS-CoV-2” i podpisuje stosowne oświadczenia potwierdzające zapoznanie się;

  1. Rodzic zapoznaje się z harmonogramem konsultacji , który zamieszczony jest na stronie internetowej szkoły i przesłany za pośrednictwem e dziennika;
  2. Rodzic wypełnia deklarację zgody na uczestnictwo w konsultacjach i określa w konsultacjach, z których przedmiotów uczeń weźmie udział.
  3. Rodzic podpisuje stosowne oświadczenia, które składa dyrektorowi szkoły lub nauczycielowi przed rozpoczęciem konsultacji.
  4. Rodzic przysyła na konsultacje tylko zdrowe dziecko, bez objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną.
  5. Jeżeli w domu przebywa osoba na kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych nie wolno przysyłać dziecka do szkoły.
  6. Rodzic wyposaża dziecko w maseczkę zasłaniającą usta i nos oraz rękawiczki jednorazowe.
  7. Rodzic może przyprowadzać i odbierać ucznia w godzinach określonych przez siebie w deklaracji. 
  8. Uczniowie przyprowadzani i odbierani są wyłącznie przez zdrowego rodzica lub osobę przez niego upoważnioną.
  9. Osoba przyprowadzająca ucznia do szkoły musi pamiętać o konieczności zasłonięcia ust i nosa (również dziecku powyżej 4 roku życia), rękawiczkach jednorazowych.
  10. Proces przyprowadzania i odbierania ucznia jest nadzorowany przez nauczyciela i/lub przez pracownika wyznaczonego przez dyrektora.
  11. Rodzic przyprowadza ucznia do drzwi szkoły (przy bocznej klatce schodowej przy wejściu do szatni), następnie nauczyciel lub wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik, mierzy dziecku temperaturę termometrem bezdotykowym, odbiera od rodzica kartę stanu zdrowia ucznia (po dłuższej nieobecności), przejmuje ucznia, idzie z nim do szatni, czuwa nad rozbieraniem i odprowadza do Sali, w której odbywają się konsultacje.. Rodzic pozostaje w wyznaczonej dla niego strefie i następnie opuszcza teren szkoły.
  12. W przypadku zgromadzenia się przed wejściem do szkoły kilkorga rodziców z dziećmi – czekają oni  przed budynkiem szkoły na odbiór ucznia przez wyznaczonego nauczyciela/wyznaczonego pracownika/opiekuna. Rodzic musi pamiętać o zachowaniu zasady: należy zachować dystans społeczny w odniesieniu do pracowników szkoły jak i innych dzieci i ich rodziców wynoszący min. 2 m. 
  13. Nauczyciel/wyznaczony pracownik po odebraniu ucznia od rodzica, rejestruje czas jego wejścia, po czym odprowadza do sali. Tam uczeń  myje ręce i pozostaje pod opieką nauczyciela.
  14. W przypadku zaobserwowania przez nauczyciela/wyznaczonego pracownika przyjmującego ucznia, który sam przybył na konsultacje, niepokojących objawów chorobowych pracownik nie przyjmuje ucznia do szkoły, pozostawia go pod opieką innego pracownika i informuje dyrektora lub osobę go zastępującą o zaistniałej sytuacji.
  15. Dyrektor szkoły lub osoba go zastępująca wzywa telefonicznie rodziców, którzy zobowiązani są do pilnego odebrania ucznia ze szkoły.
  16. Jeśli uczeń manifestuje, przejawia niepokojące objawy choroby rodzice/opiekunowie powiadomieni przez nauczyciela zobowiązani są do pilnego odebrania ucznia ze szkoły.
  17. Odbiór ucznia następuje po podaniu przez rodzica lub innej osoby upoważnionej, imienia i nazwiska ucznia, pracownikowi dyżurującemu przy drzwiach wejściowych do budynku. 
  18. Wyznaczony pracownik udaje się po ucznia, przyprowadza i przekazuje osobie odbierającej, w wyznaczonej do tego strefie – przed wejściem do szkoły.
  19. Pracownik po wydaniu ucznia rodzicowi, rejestruje czas jego wyjścia.
  20. W przypadku, uczniowie przebywają na placu zabaw, boisku szkolnym, odbiór ucznia odbywa się przy furtce/bramce wejściowej. Osoba odbierająca ucznia nie wchodzi na plac zabaw, boisko szkolne.

 § 8.

  1. Korzystanie z dystrybutorów wody przez uczniów możliwe jest wyłącznie pod nadzorem opiekuna.
  2. Uczniowie spożywają posiłki w formie II śniadania przyniesionego z domu przy stolikach w swojej sali.
  3. Przed spożywaniem posiłków uczniowie myją dłonie.
  4. Przed spożyciem przez uczniów posiłku nauczyciel dezynfekuje powierzchnię stołów oraz krzeseł (poręcze, oparcia, siedziska), przy których spożywane będą posiłki.  
  5. Po spożyciu przez uczniów posiłku nauczyciel dezynfekuje powierzchnię stołów oraz krzeseł (poręcze, oparcia, siedziska), przy których spożywane były posiłki.  
  6. Myje i dezynfekuje ręce po każdej czynności porządkowej;
  7. Przeprowadzając dezynfekcję należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta znajdujących się na opakowaniu środka do dezynfekcji. Ważne jest ścisłe przestrzeganie czasu niezbędnego do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeń, przedmiotów, tak aby dzieci nie były narażone na wdychanie oparów środków służących do dezynfekcji;
    1. W trakcie spożywania posiłków przez uczniów nauczyciel dba o higienę spożywania posiłków oraz pilnuje aby uczniowie nie wymieniali się posiłkami.

 § 9.

  1. Nie organizuje się wyjść poza teren szkoły. 
  2. W przypadku, gdy pogoda na to pozwala, uczniowie pod opieką nauczyciela mogą korzystać z terenów rekreacyjnych przyszkolnych: przyszkolny placu zabaw, boisko szkolne,  przy czym uczniowie mogą korzystać jedynie ze sprzętów dopuszczonych do użytku przez dyrektora. Pozostałe sprzęty zostają otaśmowane/odgrodzone. 
  3. Do szatni poszczególne grupy uczniów wchodzą rotacyjnie i pod opieką nauczyciela.
  4. Na teren przyszkolny poszczególne grupy wychodzą wyjściem bocznym przy szatni szkolnej.
  5. Urządzenia znajdujące się na terenie placu zabaw, boiskach szkolnych dopuszczone do użytku, przed rozpoczęciem zajęć, po zajęciach każdej grupy i  na zakończenie każdego dnia są czyszczone i dezynfekowane przez konserwatora. 
  6. Plac zabaw jest zamknięty dla rodziców, osób upoważnionych do odbioru uczniów i innych osób postronnych. 

 Dyrektor Szkoły

Barbara Rozwadowska